Nowa ustawa, stara komisja
Analiza przepisów nowej ustawy Prawo zamówień publicznych pozwala postawić tezę, zgodnie z którą pomimo nowych regulacji, komisja przetargowa zasadniczo ma się dobrze i „burza nowelizacji” ją ominęła. Jak każdy dobry temat rozprawki i w tym wypadku można użyć wymownego „i tak i nie”.
Informacje dotyczące komisji przetargowej zostały umieszczone w nowej ustawie w Przepisach Ogólnych, a dokładnie w Oddziale 1 Rozdziału 6, który dotyczy tylko zamawiającego. Co jest zasadniczo organizacyjną zmianą (do tej pory komisja przynależała do Działu Postępowania o udzielenie zamówienia). Przy czym przepisy, które dotyczą odpowiedzialności kierownika zamawiającego (obecnie art. 52, poprzednio art. 18) są praktycznie identyczne (jedyne co się zmienia, to styl w jakim opisany został art. 52 ust. 2 nowego p.z.p., ale sens tego przepisu został zachowany).
Podobnie wygląda sytuacja z powołaniem komisji przetargowej (odpowiednio obecnie art. 53, poprzednio art. 19).
W przypadku zadań samej komisji widzimy delikatną jej metamorfozę, ale w gruncie rzeczy dalej wszystko pozostaje takie samo. Zgodnie z art. 20 poprzedniej ustawy do zadań Komisji przetargowej należała ocena spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz do badania i oceny ofert. Poza tym, kierownik zamawiającego mógł powierzyć komisji przetargowej dokonanie innych, czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz czynności związanych z przygotowaniem postępowania o udzielenie zamówienia. Efektem pracy komisji miała być propozycja wykluczenia wykonawcy, odrzucenia oferty oraz wyboru najkorzystniejszej oferty lub wystąpienie z wnioskiem o unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Obecne przepisy są pod tym względem bardziej uniwersalne, gdyż do zadań komisji należy ocena wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ocena ofert, oraz do dokonywania innych, powierzonych przez kierownika zamawiającego, czynności w postępowaniu lub związanych z przygotowaniem postępowania. Zaś efektem pracy komisji są wyniki oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub wyniki oceny ofert oraz propozycję wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia (art.54)
Największa różnica widoczna jest w efekcie prac komisji, gdyż poprzednio komisja proponowała wykluczenie wykonawcy, odrzucenie oferty, wybór oferty najkorzystniejszej lub unieważnienie postępowania, tak obecnie przedstawia wynik swojej pracy i wskazuje propozycję co do wyboru najkorzystniejszej oferty lub propozycję unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia. Tyle, że w praktyce rozsądnego zamawiającego… oznacza to, praktycznie to samo. Efektem przeprowadzonej przez komisję oceny ofert będzie informacja, że dany wykonawca podlega lub nie wykluczeniu, że dana oferta podlega odrzuceniu lub nie.
Skład samej komisji przetargowej nie uległ za to najdrobniejszej modyfikacji. Przepisy w tym zakresie są identyczne.
Obie ustawy zresztą określają komisję przetargową jako zespół pomocniczy dla kierownika zamawiającego, co tylko podkreśla ewolucję tego organu w świetle nowych przepisów.
W tym miejscu też dochodzimy do punktu, w którym pojawiają się argumenty, które zaprzeczają wcześniej postawionej tezie, jakoby burza nowelizacji kompletnie ominęła komisję przetargową. Tyle, że jest to już część innego artykułu. Dlatego też zapraszam do lektury poniższej publikacji autorstwa radcy prawnego Pawła Sendrowskiego, który zajął się tematem wyłączenia osób wykonujących czynności w postępowaniu i członków komisji przetargowej.
https://postepowania.pl/wylaczenie-osob-wykonujacych-czynnosci-w-postepowaniu/
-
Łukasz Strzeżyński
Starszy specjalista ds. zamówień publicznych.Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydziału Prawa i Administracji. Ukończył również podyplomowe studia na Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu w zakresie zamówień publicznych.
Zagadnieniem zamówień publicznych od strony praktycznej zajmuje się już od ponad 4 lat z punktu widzenia tak zamawiających, jak i wykonawców. W kancelarii Wielkopolska Grupa Prawnicza zajmuje się zarówno prowadzeniem na rzecz klientów kancelarii postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, jak również doradztwem w tym zakresie. Współuczestniczy w obsłudze Ministerstwa Rozwoju z zakresu prawa zamówień publicznych.
Artykuły o podobnej tematyce
-
25.11.2021
Prawo opcji w nowym Pzp (nowym prawie zamówień publicznych) – na co zwrócić uwagę
Zarówno na gruncie poprzednio obowiązujących przepisów prawa zamówień publicznych, jak również w ustawie z 11.09.2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019 ze zm.) – dalej „Pzp” instytucja prawa opcji została przewidziana jako narzędzie... -
24.11.2021
Dlaczego wykonawcy muszą szczególnie uważać, żeby nie wprowadzić zamawiającego w błąd – studium przypadku
Studium przypadku W jednym z postępowań wykonawca wskazuje w formularzu ofertowym podwykonawcę, zaznaczając, że w ramach zamówienia podwykonawca będzie odpowiedzialny za określony zakres zamówienia. Jednocześnie ten podwykonawca udostępnia w postępowaniu swoje zasoby (w zakresie posiadanego doświadczenia). Wykonawca oświadcza,... -
19.09.2021
Czy istnieje oferta bez podpisu?
Wraz z nową ustawą z 2019 roku, problemy związane z kwalifikowaniem dokumentów składanych jako oferty, a nie zawierających jakiegokolwiek podpisu elektronicznego, stały się bardzo ważnym i kontrowersyjnym tematem. W związku z tym, iż możliwe są dwa różne spojrzenia na ten...