Kary pieniężne nakładane na podstawie przepisów Pzp
Przybliżamy temat kar pieniężnych nakładanych w oparciu o przepisy Prawa zamówień publicznych (dalej Pzp).
Czego dowiesz się z artykułu?
- kogo te przepisy dotyczą
- w jakich przypadkach nakładane są kary pieniężne
- jak nalicza się ich wysokość
- w jakim trybie są egzekwowane
Na kogo może być nałożona kara pieniężna?
Przepisy o karach pieniężnych z nowej ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej Pzp) dotyczą wyłącznie określonych kategorii zamawiających.
Mowa tu o osobach prawnych, które nie są jednostkami sektora finansów publicznych (art. 4 Pzp), a utworzone zostały w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, niemających charakteru przemysłowego ani handlowego.
Sprawdź czy nowe przepisy dotyczą Ciebie
Jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w pkt 1 i 2, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:
- finansują je w ponad 50%
- posiadają ponad połowę udziałów albo akcji
- sprawują nadzór nad organem zarządzającym
- mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego
Ponadto karom pieniężnym podlegają zamawiający sektorowi spełniający warunki określone w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 Pzp.
W jakich sytuacjach może być nałożona kara?
Kara pieniężna nakładana jest za naruszenie przepisów Pzp, niezależnie czy doszło do nich na etapie ustalania trybu zamówienia, w trakcie przygotowania dokumentacji, podczas wszczynania i przeprowadzania postępowania czy przy dokonywaniu zmian w już zawartej umowie. Karze podlega również nieuprawnione niezastosowanie ustawy. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Naruszenia przy wyborze trybu i wszczęciu postępowania
Kara grozi zamawiającemu, który udziela zamówienia:
- z naruszeniem przepisów określających przesłanki stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia
- bez wymaganego ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert
- bez zastosowania ustawy
Naruszenia w dokumentacji i podczas prowadzenia postępowania
Kara nakładana jest również jest w przypadku, gdy zamawiający:
- określa warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia w sposób, który utrudnia zachowanie uczciwej konkurencji
- opisuje przedmiot zamówienia lub przedmiot konkursu w sposób, który utrudnia zachowanie uczciwej konkurencji
- prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia z naruszeniem art. 18, który reguluje kwestie jawności postępowania
- nie przestrzega terminów określonych w ustawie
- odrzuca ofertę, wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie z naruszeniem przepisów ustawy określających przesłanki odrzucenia oferty lub tych wniosków
- dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty z naruszeniem przepisów ustawy w sposób inny, niż określony w przypadkach wymienionych powyżej, jeżeli naruszenie ma wpływ na wynik postępowania
Naruszenia przy dokonywaniu zmian w umowie
Kara pieniężna grozi również zamawiającemu, który dokonuje zmian w zawartej umowie lub umowie ramowej z naruszeniem art. 454 lub art. 455.
Ile wynoszą kary pieniężne?
Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w art. 619, ustala się w zależności od wartości zamówienia.
Jeżeli wartość ta mieści się poniżej progów unijnych, kara wynosi 3 000 złotych.
W przypadku wartości zamówienia równej lub przekraczającej progi unijne, lecz mniejszej niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro dla dostaw lub usług oraz 20 000 000 euro dla robót budowlanych, kara wynosi 30 000 złotych.
Natomiast jeśli wartość zamówienia jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro dla dostaw lub usług oraz 20 000 000 euro dla robót budowlanych, kara wynosi 150 000 złotych.
Wartość zamówienia | Wysokość kary |
Poniżej progów unijnych | 3 000 zł
|
Równa lub przekraczająca progi unijne (ale poniżej 10 milionów dla dostaw i usług i 20 milionów dla robót budowlanych) | 30 000 zł |
Powyżej 10 milionów dla dostaw i usług i 20 milionów dla robót budowlanych | 150 000 zł
|
Kto nakłada karę pieniężną?
Karę pieniężną nakłada Prezes Urzędu Zamówień w drodze decyzji administracyjnej, przy czym decyzji takiej nie można nadać klauzuli natychmiastowej wykonalności. Ściąganie kar następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Kary nie nakłada się, jeżeli w związku z naruszeniem przepisu ustawy Izba lub sąd nałożyły już karę finansową. Wpływy z tytułu kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa.
Warto upewnić się, że wszystkie etapy przygotowania i prowadzenia postępowania realizowane są zgodnie z przepisami nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Niezawodną pomocą w tym zakresie może służyć Asystent Postępowania.
-
Mikołaj Maźwa
Rradca prawny, wspólnik w Wielkopolskiej Grupie Prawniczej Kozłowski, Maźwa, Sendrowski i Wspólnicy sp. k.Specjalista w zakresie prawa zamówień publicznych, umów handlowych oraz budowlanego procesu inwestycyjnego. Zamówieniami publicznymi zawodowo zajmuje się od 2008 roku, reprezentując zarówno zamawiających, jak i wykonawców. Jest autorem licznych publikacji z zakresu prawa cywilnego, administracyjnego oraz zamówień publicznych, a także dotyczących problematyki funkcjonowania funduszy strukturalnych UE i wydatkowania środków unijnych. Prowadzi również szkolenia dotyczące prawa zamówień publicznych dla wykonawców oraz zamawiających. Współautor bloga poświęconego tematyce prawa zamówień publicznych oraz tematyce wydatkowania środków unijnych.
Artykuły o podobnej tematyce
-
25.11.2021
Prawo opcji w nowym Pzp (nowym prawie zamówień publicznych) – na co zwrócić uwagę
Zarówno na gruncie poprzednio obowiązujących przepisów prawa zamówień publicznych, jak również w ustawie z 11.09.2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019 ze zm.) – dalej „Pzp” instytucja prawa opcji została przewidziana jako narzędzie... -
24.11.2021
Dlaczego wykonawcy muszą szczególnie uważać, żeby nie wprowadzić zamawiającego w błąd – studium przypadku
Studium przypadku W jednym z postępowań wykonawca wskazuje w formularzu ofertowym podwykonawcę, zaznaczając, że w ramach zamówienia podwykonawca będzie odpowiedzialny za określony zakres zamówienia. Jednocześnie ten podwykonawca udostępnia w postępowaniu swoje zasoby (w zakresie posiadanego doświadczenia). Wykonawca oświadcza,... -
19.09.2021
Czy istnieje oferta bez podpisu?
Wraz z nową ustawą z 2019 roku, problemy związane z kwalifikowaniem dokumentów składanych jako oferty, a nie zawierających jakiegokolwiek podpisu elektronicznego, stały się bardzo ważnym i kontrowersyjnym tematem. W związku z tym, iż możliwe są dwa różne spojrzenia na ten...