Czy wykonawcę, który narusza regulacje w zakresie ochrony środowiska, czy prawa pracy można wykluczyć z postępowania o udzielenie zamówienia?

Nie ulega wątpliwości, że na mocy obowiązujących przepisów z postępowania o udzielenie zamówienia można wyeliminować wykonawcę nierzetelnego. Z kolei w powszechnej świadomości osób zajmujących się zamówieniami przyjęło się, że wykonawcą nierzetelnym (czyli naruszającym swoje obowiązku zawodowe) jest ten, który otrzymuje kary umowne, rozwiązuje się z nim umowę o udzielenie zamówienia, wyrządza szkodę zamawiającemu.

Czy jednak nierzetelność wykonawcy sprowadza się tylko do podanych powyżej przykładów?

Art. 109 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp jest w rzeczywistości dużo bardziej pojemny. Pojęcie naruszenia „obowiązków zawodowych” nie jest zdefiniowane, a nienależyte wykonywanie zamówień jest tylko przykładem (tak m.in. wskazuje się w wyroku KIO z dnia 9 maja 2023 r.; KIO 1118/23).

Dlatego też naruszeniem obowiązków zawodowych mogą być także:

  • uchybienia w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących ochrony środowiska (np. brak rejestracji lub sprawozdań w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami – BDO);
  • uchybienia przez przedsiębiorcę występującego w roli pracodawcy obowiązkom pracowniczym (gdyż dotyczy wprost sfery wykonywania działalności gospodarczej przez tego przedsiębiorcę);
  • informacje o nieprawidłowościach przy realizacji projektów UE.

Katalog zachowań, które mogą być zakwalifikowane jako naruszenie obowiązków zawodowych, jest naprawdę szeroki. Jednak najtrudniejsze wydaje się pozyskanie tego typu informacji.

Temu właśnie służy m.in. baza wykonawców, w stosunku do których mogą wystąpić podstawy do wykluczenia, działająca w ramach Asystenta Postępowania.

Baza wykonawców to:

  • ponad 60.000 wysłanych wniosków o dostęp do danych o wykonawcach;
  • ponad 4.800 wykonawców, którzy: nienależycie realizują umowy o udzielenie zamówienia, z którymi rozwiązano umowę, którzy wyrządzili szkodę zamawiającemu, których pozwano lub którzy zostali wykluczeni z postępowania w związku z wprowadzeniem zamawiającego w błąd.

Ale baza cały czas się rozwija. Cały czas chcemy dostarczać naszym klientom nowych informacji o rynku zamówień publicznych.

W najbliższym czasie planujemy rozszerzyć zakres bazy o informacje o:

  • naruszeniach w zakresie ochrony środowiska;
  • naruszeniach w zakresie prawa pracy oraz warunków pracy;
  • naruszeniach w zakresie nieprawidłowości przy realizacji projektów UE.

Naszym celem jest dostarczenie jak największej ilości danych, które pozwolą zamawiającym wybierać rzetelnych i wiarygodnych wykonawców!

Więcej informacji na stronie:
https://postepowania.pl/baza-wykonawcow-w-stosunku-do-ktorych-moga-wystapic-podstawy-do-wykluczenia/

  • Paweł Sendrowski

    Paweł Sendrowski

    Radca prawny, wspólnik zarządzający w Wielkopolskiej Grupie Prawniczej Maźwa, Sendrowski i Wspólnicy sp. k.
    Specjalizuje się w kilku powiązanych ze sobą dziedzinach prawa: zamówieniach publicznych, dyscyplinie finansów publicznych oraz w zakresie prawidłowego wydatkowania środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Zamówieniami publicznymi zawodowo zajmuje się od 2006 roku. Jest autorem komentarzy „Zamówienia tego samego rodzaju. Prawidłowe szacowanie wartości zamówienia” oraz „Procedury wydatkowania środków unijnych w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020” Komentuje zagadnienia związane z zamówieniami publicznymi m.in. dla Wolters Kluwer S.A.

    Z ramienia Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego prowadzi kontrolę postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, finansowanych ze środków zewnętrznych, w tym środków z Unii Europejskiej. W kręgu jego zainteresowań są również zamówienia udzielane przez podmioty działające w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych.


    Pracę nad programem do obsługi zamówień publicznych zaczął już w 2013 r., tworząc program E-Publiczny Doradca (program Asystent Postępowania jest jego kontynuacją).

    Prowadzi również szkolenia dotyczące prawa zamówień publicznych, udzielania zamówień podprogowych oraz zasady konkurencyjności, m.in. dla Wolters Kluwer S.A., Wielkopolskiego Ośrodka Kształcenia i Studiów Samorządowych, czy Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Jest współautorem bloga poświęconego tematyce prawa zamówień publicznych oraz tematyce wydatkowania środków unijnych (www.postepowania.pl lub www.pzp.wgpr.pl).