Baza wykonawców w stosunku do których mogą wystąpić podstawy wykluczenia – już działa!
Już dostępna!
Baza wykonawców w stosunku do których mogą wystąpić podstawy wykluczenia
Wszyscy zamawiający muszą pamiętać o tym, że wykonawca może zostać wykluczony de facto na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia. Nie ma znaczenia fakt, że np. na podstawie przedłożonych przez wykonawcę oświadczeń zamawiający uznał, że nie występują podstawy do wykluczenia. Możliwa jest sytuacja, w której po uzyskaniu dodatkowych informacji, zamawiający podjął decyzję o wykluczeniu wykonawcy z postępowania.
Ponadto, w toku postępowania o udzielenie zamówienia może zaistnieć zmiana sytuacji wykonawcy, rzutująca na jego ocenę pod względem podstaw wykluczenia.
Jak postuluje się w dyrektywnie klasycznej 2014/24/UE, istotne jest, by decyzje instytucji zamawiających opierały się na aktualnych informacjach, w szczególności jeśli chodzi o podstawy wykluczenia.
W sposób oczywisty zamawiający zobowiązani są do weryfikacji rzetelności i wiarygodności wykonawców, którym udzielają zamówień publicznych. Służy to zarówno interesowi publicznemu (realizacja postulatu wydatkowania środków publicznych w sposób racjonalny, celowy i terminowy), jak również zapewnieniu wszystkim potencjalnym wykonawcom uczciwej konkurencji oraz równych szans.
Zamawiający mają jednak bardzo ograniczone możliwości pogłębionej analizy składanych ofert oraz weryfikacji prawdziwości składanych w toku postępowania oświadczeń.
Natomiast przykładów nierzetelności wykonawców lub sytuacji, w której wykonawca wprowadził zamawiającego w błąd lub podał nieprawdziwe informacje można wskazać sporo, m.in.:
- w przetargu została złożona oferta, w której wykonawca powołuje się na doświadczenie innej firmy,
- ofertę składa wykonawca, który wielokrotnie przez innych zamawiających został obciążony karami umownymi za nienależytą realizację umowy,
- wykonawca nie zrealizował zamówienia w terminie, a zamawiający utracił przez to możliwość otrzymania dofinansowania,
- ofertę składa konsorcjum w którym jeden z członków konsorcjum we wcześniejszym postępowaniu wprowadził zamawiającego w błąd,
- wykonawca w wykazie robót wskazuje na realizację inwestycji, które w rzeczywistości miały inny zakres niż ten deklarowany przez wykonawcę.
Jak zamawiający może uchronić przed takimi sytuacjami? Co może zrobić, żeby wybrać wykonawcę rzetelnego?
Często zamawiający otrzymuje interesujące informacje o wykonawcach od firm konkurencyjnych, które mają dostęp do wiedzy o „przewinieniach” swoich konkurentów, jednak kluczem jest tutaj wnikliwa analiza i dostęp do jak największej liczby danych. Oczywiście dokładny i skrupulatny zamawiający może zapytać innych zamawiających lub podmioty wystawiające referencje o potwierdzenie prawdziwości składnych przez wykonawcę dokumentów lub o jego rzetelność.
W praktyce jednak nigdy nie ma na to czasu, bo zamówień trzeba udzielać szybko, inwestycje muszą być realizowane i często brak jest pomysłu, skąd zbierać informacje o wykonawcach składających oferty.
Dlatego też, jako odpowiedź na tę sytuację, w ramach Asystenta Postępowania powstała ogólnopolska baza wykonawców, w stosunku do których mogą wystąpić podstawy do wykluczenia.
Baza zawiera informacje dotyczące wykonawców:
- którzy w związku z realizacją umów o udzielenie zamówienia otrzymali kary umowne,
- z którymi rozwiązano umowę,
- których pozwano lub
- którzy zostali wykluczeni z postępowania w związku z wprowadzeniem zamawiającego w błąd.
Baza działa w następujący sposób:
- kilkanaście tysięcy jednostek publicznych w Polsce na podstawie otrzymanych wniosków o udostępnienie tego typu informacji przekazuje nam dane, dzięki którym tworzymy bazę wykonawców, zgodną z powyższymi założeniami,
- dostęp do informacji możliwy jest w aplikacji mobilnej, na naszej stronie internetowej lub w postaci raportu – wszystko w łatwy i przystępny sposób,
- baza jest uaktualniana o nowe informacje o wykonawcach każdego dnia,
- klient otrzymuje pełen raport dotyczący interesującego go wykonawcy (w którym zawarte są informacje o wszystkich stwierdzonych przypadkach ewentualnych naruszeń weryfikowanego wykonawcy).
To pierwsze taka baza w Polsce. Baza wykonawców tworzona w ramach Asystenta Postępowania ma na celu udostępnienie zarówno zamawiającym, jak i wykonawcom dodatkowego narzędzia umożliwiającego efektywną ocenę ofert oraz wykonawców.
Sprawdź nasze nowe narzędzie!
Chcesz mieć pewność, że tworzysz poprawne dokumenty zamówienia?
Skorzystaj za darmo z programu do przygotowywania i prowadzenia postępowań Asystenta Postępowania.
Sprawdź, dlaczego nasz program jest "tak" wyjątkowy!
Dzięki Asystentowi Postępowania spać spokojnie mogą nie tylko pracownicy z działów zamówień, ale i ich przełożeni.
- To nie jest tylko edytor do tworzenia dokumentów! (choć pozwala wygenerować wszystkie dokumenty)
- To napisana przez profesjonalistów inteligentna aplikacja, która poprowadzi cię za rękę przez cały proces prowadzenia postępowania
- Zabezpieczy cię przed ryzykiem popełnienia błędu
- Poinformuje o ewentualnych lukach w dokumentacji, policzy kwoty, przypomni o załącznikach i terminach
- Została przygotowana przez prawników kancelarii Wielkopolska Grupa Prawnicza
- Nie da się jej porównać z żadnym programem dostępnym na rynku
-
Paweł Sendrowski
Radca prawny, wspólnik zarządzający w Wielkopolskiej Grupie Prawniczej Kozłowski, Maźwa, Sendrowski i Wspólnicy sp. k.Specjalizuje się w kilku powiązanych ze sobą dziedzinach prawa: zamówieniach publicznych, dyscyplinie finansów publicznych oraz w zakresie prawidłowego wydatkowania środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Zamówieniami publicznymi zawodowo zajmuje się od 2006 roku. Jest autorem komentarzy „Zamówienia tego samego rodzaju. Prawidłowe szacowanie wartości zamówienia” oraz „Procedury wydatkowania środków unijnych w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020” Komentuje zagadnienia związane z zamówieniami publicznymi m.in. dla Wolters Kluwer S.A.
Z ramienia Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego prowadzi kontrolę postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, finansowanych ze środków zewnętrznych, w tym środków z Unii Europejskiej. W kręgu jego zainteresowań są również zamówienia udzielane przez podmioty działające w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Pracę nad programem do obsługi zamówień publicznych zaczął już w 2013 r., tworząc program E-Publiczny Doradca (program Asystent Postępowania jest jego kontynuacją).
Prowadzi również szkolenia dotyczące prawa zamówień publicznych, udzielania zamówień podprogowych oraz zasady konkurencyjności, m.in. dla Wolters Kluwer S.A., Wielkopolskiego Ośrodka Kształcenia i Studiów Samorządowych, czy Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Jest współautorem bloga poświęconego tematyce prawa zamówień publicznych oraz tematyce wydatkowania środków unijnych (www.postepowania.pl lub www.pzp.wgpr.pl).
Artykuły o podobnej tematyce
-
18.03.2022
Czyn nieuczciwej konkurencji jako podstawa odrzucenia oferty wykonawcy
Czy czyn nieuczciwej konkurencji może być podstawą odrzucenia oferty wykonawcy? Odrzucenie oferty z uwagi na złożenie jej w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji nie jest w praktyce często spotykane, niemniej przesłanka ta ma kluczowe znaczenie dla zachowania... -
18.02.2022
Kary umowne jako podstawa do wykluczenia z postępowań o udzielenie zamówienia
Czy kara umowna może być podstawą wykluczenia wykonawcy z postępowania? To jest pytanie, które często otrzymujemy od naszych klientów. Postaramy się na nie odpowiedzieć. Analiza przypadku Naliczenie kary umownej wykonawcy nie może być automatycznie utożsamiane z nienależytym wykonaniem... -
10.02.2022
Dokumenty źródłowe dotyczące naruszeń widoczne w Bazie Wykonawców
W bazie wykonawców w stosunku do których mogą wystąpić podstawy do wykluczenia, automatycznie widoczne są dokumenty źródłowe dot. naruszeń wskazane przez podmioty udzielające zamówienia publiczne. Poniżej udostępniamy przykładowe screeny z raportu dotyczącego wybranego wykonawcy:
Komentarze